Sunday, October 24, 2021

Διεθνής τιμητική διάκριση στην Ελένη Καραϊνδρου

 Μια αληθινά σπάνια για Ελληνα/ίδα συνθέτη/ρια διάκριση απονεμήθηκε στην Ελένη Καραϊνδρου το Σάββατο 23 Οκτωβρίου. Πιο συγκεκριμένα πρόκειται για την ύψιστη διάκριση στον χώρο της κινηματογραφικής μουσικής, το Lifetime Achievement Award της World Soundtrack Academy.



Όπως δηλώνει και το όνομα της η World Soundtrack Academy είναι ένας διεθνής οργανισμός που έχει ως αντικείμενο του την κινηματογραφική μουσική. Τα βραβεία της απονέμονται επί είκοσι ένα συναπτά χρόνια και ακολουθούν την λήξη του Film Fest Ghent, του κινηματογραφικού φεστιβάλ που πραγματοποιείται κάθε Οκτώβριο στη βελγική πόλη Ghent και υπό την αιγίδα του οποίου λειτουργεί ο θεσμός της Διεθνούς Ακαδημίας Soundtrack. 

Ακριβώς επειδή η περυσινή επετειακή εικοστή απονομή των βραβείων της WSA ήταν λόγω πανδημίας αναγκαστικά μόνο streaming η εφετινή, εκτός από ζωντανή, ήταν και λαμπρότερη από κάθε προηγούμενη καθώς πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Οπερα της Ghent. Την τελετή απονομής ακολούθησε συναυλία με αποσπάσματα έργων της Ελένης Καραϊνδρου τα οποία απέδωσε η Φιλαρμονική Ορχήστρα των Βρυξελλών υπό την διεύθυνση του Ντερκ Μπροσέ και με σολίστ στο πιάνο την συνθέτρια. 

Σχεδόν αμέσως αφού επέστρεψε στην Ελλάδα μετά από τις μεταπτυχιακές σπουδές της στην εθνομουσικολογία στο Παρίσι η (απόφοιτος επίσης του ιστορικού/αρχαιολογικού τμήματος της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ) Ελένη Καραϊνδρου ασχολήθηκε κατά κύριο λόγο με την κινηματογραφική και την θεατρική μουσική και, λιγότερο, με αυτήν για την τηλεόραση. Το έργο της για το θέατρο είναι βέβαια πολύ μεγαλύτερο σε ποσότητα αλλά προφανώς ήταν αυτό για τον κινηματογράφο που της έφερε την διεθνή καταξίωση. Εχει συνεργαστεί με κορυφαίους/ες σκηνοθέτες/ιες όπως  οι Κρις Μάρκερ, Ζιλ Ντασέν, Μαγκαρέτε Φον Τρότα και Θόδωρος Αγγελόπουλος ενώ η επόμενη εργασία της είναι το soundtrack της νέας ταινίας του σπουδαίου Αμερικανού σκηνοθέτη Τέρενς Μάλικ η οποία επί του παρόντος έχει τον τίτλο «The Way of the Wind».

Αναμφίβολα βέβαια η συνεργασία που την καθόρισε ήταν εκείνη με τον πλέον αναγνωρισμένο και καταξιωμένο διεθνώς Ελληνα σκηνοθέτη, τον αείμνηστο Θόδωρο Αγγελόπουλο. Το ίδιο όμως ισχύει και για εκείνον, η ίδια έχει παρομοιάσει την σύμπραξη τους στις οκτώ συνολικά ταινίες που έκαναν μαζί με αυτή των Φεντερίκο Φελίνι και Νίνο Ρότα καθώς, όπως και εκείνοι, αλληλοεμπνέονταν. Δεν είναι συμπτωματικό ότι στην σύντομη ομιλία της κατά την παραλαβή του βραβείου ευχαρίστησε ειδικά μόνο τον μεγάλο απόντα φίλο και συνεργάτη της και τον Manfred Eicher, ιδρυτή, διευθυντή και παραγωγό της έγκριτης γερμανικής δισκογραφικής εταιρείας ECM χάρη στην οποία το έργο της έγινε γνωστό στο μεγαλύτερο μέρος του κόσμου. 

Το εξαιρετικά προσωπικό ύφος της Ε. Καραϊνδρου δεν ισορροπεί απλά αλλά αποτελεί μια εξαιρετικά μελετημένη όσμωση της κλασικής μουσικής παράδοσης και της ελληνικής παραδοσιακής – και όχι, παράδοξα ίσως,, της λαϊκής – μουσικής. Οι περίτεχνες ενορχηστρώσεις οι οποίες επίσης την διακρίνουν κατά κανόνα περιλαμβάνουν τουλάχιστον ένα ελληνικό παραδοσιακό όργανο και, διαμέσου του έργου της και όχι μόνο, προσπαθεί συνειδητά να αναδείξει την παραδοσιακή μουσική της χώρας μας στον υπόλοιπο κόσμο. 

Η διεθνής αναγνώριση και καταξίωση της δημιουργού δεν οφείλεται μόνο στις ταινίες για τις οποίες έχει γράψει την μουσική και τους αντίστοιχους δίσκους αλλά και στις πολύ επιτυχημένες συναυλίες που έχει πραγματοποιήσει σε αρκετές χώρες. Συμβάλλει βέβαια πολύ σε αυτό το ότι η μουσική της είναι οργανική, έχει συνθέσει και κάποια εξαίρετα και πολύ όμορφα τραγούδια αλλά ομολογουμένως αποτελούν ένα πολύ μικρό μέρος του έργου της. 

Οι συνθέσεις της είναι έμπλεες συναισθημάτων δίχως όμως ποτέ να γίνεται κατάχρηση τους με σκοπό να προκληθεί συγκίνηση στο ακροατήριο, η ίδια η μουσική της αρκεί και με το παραπάνω για αυτό. Δεν είναι διόλου συμπτωματικό ότι το περιοδικό  Time την έχει αποκαλέσει «η πιο εύγλωττη από τους/τις ζώντες/ζώσες Ελληνες/ίδες συνθέτες/ριες». 

Η Ελένη Καραϊνδρου, όπως και ο Βαγγέλης Ππααθανασίου, επίσης και αυτός διαμέσου της κινηματογραφικής μουσικής, είναι μια απόδειξη ότι οι δημιουργοί μουσικής από την χώρα μας που αληθινά έχουν διεθνή απήχηση δεν σταματούν στον Μίκη Θεοδωράκη και, κατά δεύτερο λόγο, τον Μάνο Χατζιδάκι. Δεν είναι διόλου συμπτωματικό ότι, όταν επέστρεψε από το Παρίσι, ο τελευταίος την πήρε στο Τρίτο Πρόγραμμα της ΕΡΤ το οποίο είχε μόλις ιδρύσει και διηύθυνε για να κάνει μια σειρά εκπομπών που θέμα τους ήταν η εθνομοισικολογική έρευνα πάνω στην παραδοσιακή μουσική. Ισως ο σοφός Μ. Χατζιδάκις που ήξερε πολύ καλά πώς να διακρίνει τα ταλέντα προέβλεψε έτσι, αν δεν…προφήτευσε, ότι στο μέλλον θα τιμούσε όχι μόνο την ελληνική μουσική αλλά συνολικά τον πολιτισμό μας διεθνώς με το να γίνει μια άξιο στο έπακρο «πρέσβειρα» του. 

Προσωπικά δεν έχω παρά να συγχαρώ την αγαπητή Ελένη Καραϊνδρου για μιαν ακόμα πολύ σημαντική διάκριση, από τις πολλές που έχει δεχθεί και να της ευχηθώ από καρδιάς να είναι το ίδιο δημιουργική για πολλά ακόμα χρόνια.  

 

No comments:

Post a Comment

«15»: H Puzzlemusic γιορτάζει τα δέκα πέντε χρόνια λειτουργίας της με μια συλλογή που κοιτάζει τουλάχιστον προς τα επόμενα δέκα πέντε

  H Puzzlemusik ανακοίνωσε την ίδρυση της τον Σεπτέμβριο του 2006 και κυκλοφόρησε τον πρώτο δίσκο της στις 27 Νοεμβρίου του ιδίου έτους. Ιδρ...